Wednesday, December 29, 2010

holiday :)

aku nak citer sikit pasal holiday . but , ni sume citer kat oversea . bukan lah nk berbangga yg aku da pergi oversea . aku cuma nk bandingkan Malaysia dgn negara yg aku da lawati , indonesia and vietnam :) bila aku pergi negara diorg , dlm hati ini sering mengucapkan kata syukur kerana dilahirkan di malaysia . suasana persekitaran mmg berbeza . kalau kat vietnam , pengangkutan utama diorg motosikal . paham2 jela klau da pengangkutan utama tu kan . bygkn dlm satu motosikal hnya boleh dinaiki seramai 3 orang and jumlah penduduk dlm satu negeri uh lebih kurang 300000 org . mmg sesak gilaaa ! perghh ! tapi , algkh terkejutnya aku bila mana negara diorag (vietnam) merupakan salah satu negara yg plg sedikit mngalami kemalangan . wow ! aku diberitahu bhw semua pemandu motosikal hnya boleh mmbwa sehingga 80km/j shj . mmg takla kan . tapi kalau tgok persekitaran pon , mmg diorg bawak tak smpai 80km/j . dgn suasana yg sesaknya . bangunan sume rapat2 . tapi , seriously aku terkejut bila tgok diorg pkai kereta . terkejut kenapa ? bukan ape . yelaa . klau pengangkutan utama diorg motosikal msti semua beranggapan bg yg memiliki kereta tu hnya kereta yg sederhana sahaja kn ? anda salah . diorg lagi hebat dr kita . sekali aku nmpk kereta porsche , bmw x6 , mercedes benz . kbnykn mmg kereta import yg jarang sampai kt malaysia . gila babi ahhh -________________-

then , indonesia pon lebih kurg jekk . tapi diorg punya penduduk lagi padat . bygkan kalau kt jakarta uh penduduknya mencecah 4 juta org :O tapi , kereta diorg biasa2 jek . kbnykn nya diorg guna kereta toyota sbb bnyk kilang toyota kt situ kott . negara diorg tade highway cm negara kita nihh . so , jln kampung ahh . gila tak majuu . pastuu , lalulintas diorg memang sesak gila babi . dgn traffic light yg ta wujud . sume pakai hon jekk . takot gila ah tgok diorg drive . klau aku , mmg da lama mati daa .penduduk diorg kbnykn nya org susa . so , mcm2 bnda diorg buat semata2 tok mndptkn duit contah basking . kbnykn budak2 jek basking kat tgh2 jalan . nyanyi then mintak duitt . sian plak aku tgok .

mmg aku bersyukur sgt2 dilahirkan di malaysia . aku bkn nk mngutuk , cuma nk cerita jek pengalaman aku . yelaa . kalau org tanye dah pergi sini ? dah pergi situ ? aku just jwb dah jelaa . kita melawat negara diorg . tapi , aku just citer persekitaran diorg jek . sbnrnya , negara diorg bnyk gila tmpt2 yg cantik . tp , klau nk citer sume .  payah ah kan . korg nk pergi pon cm da ta seronok sbb da tau . kita nk surprise bru seronok :)
Terima Kasih Kerana Sudi Membaca :)

;